پارک فرهنگی برای کودکان در قاهره مصر

پروژه «پارک فرهنگی برای کودکان»

به پیشنهاد وزارت فرهنگ مصر در زمینی به مساحت ۱۲۵۰۰ مترمربع در منطقه­ای به نام «سیده زینب» توسط معمار مصری «عبدالحلیم ابراهیم عبدالحلیم» طراحی و ساخته شده است. در اواخر سال ۱۹۷۰م. وزارت فرهنگ مصر یک کانون فرهنگی برای کودکان دایر کرد که هدف اصلی آن ارتقای فرهنگ کودکان از طریق بازی و تفریح بود. در سال­های بعد فکر تاسیس یک پارک فرهنگی برای کودکان در صدر این استراتژی و راه حل قرار گرفت. این پروژه که در سال ۱۹۹۲ م. موفق به دریافت جایزه معماری آقاخان شده است، بیشترین موفقیت خود را مرهون به کارگیری الگوهای ساختاری منطقه و مشارکت فعال شهروندان آن منطقه می­باشد. تمامی کاربران چه پیر و چه جوان شدیداٌ علاقمند به این پروژه­اند و به آن افتخار می­کنند.

r4 r3 r2 r1

این پارک بر روی بقایای باغ ویران شده­ای ساخته شد که به محل انباشت زباله­های ساختمانی تبدیل شده بود و امنیت ساکنین منطقه را تهدید می­کرد. این در حالی بود که فعالیت و بازی کودکان محله نیز به حاشیه­های این پارک محدود می­شد و فقط در زمان برگزاری مراسم و اعیاد، مردم از این محوطه استفاده می­کردند. با وجود این که منطقه سیده زینب از مناطق فقیرنشین، قدیمی و پرجمعیت شهر قاهره می­باشد و جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر دارد، اما در عین حال منطقه­ای پویا و سرزنده است. سایت این پروژه با ساختمان­های مسکونی و تاریخی متعددی احاطه شده است. در این منطقه بلوک­های ساختمانی متعلق به دوران مملوک در کنار مجتمع­های مسکونی مدرن قرار گرفته است ولی با وجود این همه تنوع، همه عناصر مجموعه یکپارچه و منسجم به نظر می‏رسند، که یکی از دلایل آن را می­توان نظارت کامل شهرداری و وضع قوانینی برای ساخت و ساز دانست، بر طبق این قوانین نظارت کامل بر طراحی نماهای هماهنگ با معماری محل و مصالح بومی وجود دارد. با توجه به ضعف چشمگیر محیط­های مناسب شهری در تمامی محله­های قدیمی قاهره، کمبود فضاهای سبز و ناامنی باغ تخریبی، سایت پارک و محله مورد نظر انتخاب شد. اقدامات مثبت و تسهیلات این مجموعه عبارتست از:

-بهره گیری از حمایت مردم منطقه و تاثیر نظرات آنان در رابطه با چالش­ها، معضلات و نیازهایشان نسبت به سایت

-پذیرفتن فضای پارک به عنوان مکان برآوردن نیازهای کودکان

-شناسایی منظره­های تشکیل دهنده مکان مانند نشانه­های شهری، الگوهای کاربری، درختان نخل موجود از باغ قبلی و … و کشف هندسه پنهان بین آن­ها

-استفاده از فرم مارپیچی برای کانسپت کلی پارک برگرفته از فرم مارپیچی مسجد تاریخی طولون در نزدیکی خود به عنوان نمادی از رشد و نمو و ویژگی مشترک بین کودکان و پارک

-طراحی در صدد برانگیختن حس­های کنجکاوی، فانتزی و بازی در کودکان

-استفاده از رنگ­های درخشنده برای جذب کودکان

-آزادی دادن به فعالیت کودکان در حد فراهم آوردن حق انتخاب برای آن­ها

-استفاده از اشکال ناب و هندسی به نوعی با هدف آموزش به کودکان

-تشویق کودکان به اکتشاف و آموختن تجربه از میان فرم­های معماری از طریق ایجاد توازن میان شکل­های منحنی و قائمه

-استفاده از ریتم به عنوان تم اصلی پارک برای اتحاد قسمت­های نامتجانس پارک و القاء قدرت از بین بردن مصالح تیز و سخت و بررسی مکان­های نامناسب بازی کودکان

-فراهم آوردن  فضاهایی برای فعالیت­های خانگی (indoor activity spaces)

-طراحی ورودی اصلی به حالت میدانچه به عنوان مکانی برای نشستن و انتظار والدین

-ایجاد کتابخانه­ای شامل کارگاه هنری، اتاق مطالعه، اتاق کامپیوتر، پروژکتور و گنبدخانه (به عنوان رصدخانه)

-ترکیب درختان نخل و سکوهایی در مسیر اصلی مجموعه، فضایی سایه­دار و مناسب برای نشستن خانواده­ها و اجرای فعالیت­های عصرانه

-تعبیه فضاهای بازی و تفریح کودکان در مسیر تراس­های مارپیچی (سکوهای سبز) قابل رؤیت از واحدهای همسایگی اطراف

-ایجاد آمفی تئاتر برای برپایی رقص­های محلی و اجرای نمایش­های کودکان

-حفظ و نگهداری درختان قدیمی موجود و طراحی متناسب با آن­ها

-استفاده از آبنمایی در نقطه شروع محور اصلی پارک به عنوان نمادی از زندگی، رشد و حیات

 

منابع:

– فراهانی، زهره. ۱۳۸۹٫  «پارک فرهنگی کودکان». سال نهم شماره ۳۴٫  جستارهای شهرسازی، فصلنامه تحلیلی پژوهشی معماری وشهرسازی.

Ministry of culture. 1990."cultural park for children".Cairo, Egypt.Ministry of culture

Abdelwahab. Mona. 2009. "Reading place:The cultural park for children". journal 9. Newcastle University

انتشار شهرسازی آنلاین

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0